[535-516] [515-496] [495-476] [475-456] [455-436] [435-416] [415-396] [395-376] [375-356] [355-336] [335-316] [315-296] [295-276] [275-256] [255-236] [235-216] [215-196] [195-176] [175-156] [155-136] [135-116] [115-96] [95-76] [75-56] [55-36] [35-16] [15-1]
Sziasztok,
Csak egyetlen megjegyzés Csaba, a többibe nem szeretnék beleszólni, igazság itt is ott is van...
" De mint versenyző megsérülsz a visszaborítás alatt, kit okolsz? Ha a kocsidről letörnek egy karosszéria elemet a visszaborítás alatt, kit okolsz? A nézőket? Ők csak segíteni akartak! "
Feltételezem h voltál már ORB futamon. Láttad már ott a nézők hogyan rángatnak cipálnak, burogatnak egy kocsit?? Ott senkit nem érdekel hogy versenyző vagy segítő néző megsérül-e.
A másik hogy egy felborult kocsin nem hiszem hogy nagy kárt tud tenni aki segít visszaborítani...az már össze van törve rendesen.
További szép -ot!
|
Sziasztok!
Nézőként ott voltam a móri OSZAK versenyen és nekem nagyon nagy csalódás volt. Tudom, hogy a néző véleménye nem számít, de leírom, hátha átgondolják a szervezők a dolgokat.Egy nagyon jónak ígérkező versenyre számíthattunk. Már a szalagozásnál látszott, hogy túl van biztosítva a pálya. Ezzel alapjában véve semmi probléma, hiszen tudjuk: első a biztonság, de a nézők nagyon le voltak korlátozva. Az egy dolog, hogy késéssel indult a felvezetés, de az nagyon szánalmas, hogy több felvezető autó eltévedt a pályán. Volt, aki kihagyott egy részt, volt aki kevesebb kört ment...
Elkezdődött a verseny. Ralin dolgozó sportbíróként furcsa volt, hogy meg kellett állnia a pályának, ha a pálya közepén meg kellett igazítani egy gumit. Pedig legalább fél perce lett volna a pályabírónak a két autó között. Persze a pályabíró akkor sem sietett, hanem ráérősen sétált (kivétel a helyi bírót, aki bement a pályára verseny közben is).
Az első körben beesett egy lada. Rescue, tűzoltó és jó sok várakozás mire sikerült megoldani a problémát. Nem sokra rá felborult a Matiz. A nézők segítségével maximum 5 perc alatt megoldható lett volna a probléma. Ezzel szemben közel fél órát állt a verseny. Ha időben visszaborítják a kocsit, akkor nem folyik ki szinte semmi folyadék a kocsiból. 13:30 körül lett vége az első körnek. Már ekkor lehetett tudni, hogy a negyedik kör elmarad. Tiszta szívemből sajnálom azokat, akik több száz kilométert utaztak azért, hogy versenyezzenek egy jót és a verseny negyedét elvették tőlük.
A verseny fél 3 után egészen normálisan ment, amíg szét nem robbant a Suzuki váltója. Két három liter olaj kifolyt a pályáról, amit fel kellett takarítani. A nézők 2 perc alatt eltűntették a kocsit a pályáról, de az olaj eltakarítása sokáig tartott. Vicces vollt, hogy a sportbíró a zászlót akkor is kinthagyta, amikor a versenyző teljesen más nyomon volt. Még akkor is kint tartotta, amikor már semmi olaj nem volt a pályán.
A vezetőbíróról sokat elmond, ahogy beszélt a nézőkkel, versenyzőkkel, tűzoltókkal ja és az is, hogy csak a posztos bíróknak vitt vizet, a segítőknek nem, mert azok nem az ő emberei.
Kedves Csaba!
Ha már néhány dolgot tisztázunk, akkor tegyük azt pontosan: A sporttörvény nem ír semmit az auótversenyről, bejelentésről és az MNASZről. Pusztán annyit mond, hogy "Kizárólag a szakszövetség, vagy az országos sportági szövetség előzetes írásbeli hozzájárulásával tartható olyan sportrendezvény, amelynek résztvevői a versenyzés során fokozott veszéllyel járó tevékenységet folytatnak."
Az autóverseny veszélyes üzem, ezért hozzájáruláshoz kötött, amit viszont nem csak az MNASZ adhat.
|
Szia Veronika, Szia Mindenki
Elolvastam a véleményedet a versenyről, köszönöm. Szeretném megosztani néhány gondolatomat én is, már ha valakit ez érdekelhet!
Talán a legfájobb megjegyzésed az volt, hogy tüntetőleg maradtunk távol a díjkiosztótól. Azért tartom ezt furcsának, mert Te is ott voltál velünk, amikor összepakoltunk a pályát, az időmérős cuccokat, szalagokat. Utánna mentünk fel a díjkiosztóra, ami ugye akkor már zajlott. Ez alapvetően nem baj.
Néhány alapvető dolgot próbáljunk meg tisztázni: ma Magyarországon a sporttörvény úgy rendelkezik, hogy bármilyen jellegű autóverseny be kell jelenteni az MNASZnek. Ennek van 1 bejelentési díja, ami azt hiszem nincs 30E Ft. Ez a bejelentés garantálja azt, hogy a beadott dokumentumokat megvizsgálják, hogy megfelelenek-e a hatályos rendelkezéseknek. Az esetleges sarkalatos pontokat egyeztetetik a rendezővel, esetleg bekérik a javított doksikat. Ezután regisztrálják a versenyt, vagy tiltott verseny lesz. Ha regisztrált verseny lesz, akkor le van véve a rendező válláról az esetleges törvényi mulasztás elkövetése. Ettől mlég történhet baleset, de a legkis kockázati tényezők mellett. És itt még mindei 30E alatt vagyunk anyagilag! Ezek után jön a versenynap, ahol esetleg a megbeszélt biztonsági utasításokat vagy sikerül betartani, vagy nem. Természetesen a szlalom munkabizottság is meggyőződik arról, hogy be lettek-e tartva a kért biztonsági intézekdések. Ez történhet helyszíni szemle alapján, illetve ha nem jutunk le a versenyre, akkor a versenyről készült fotók és videók alapján többnyire meg lehet állapítani, hogy a megbeszéltek be lettek-e tartva.
Eddig ugye egy sima, nem oszakos versenyről beszéltünk. Ha oszakos versenyről beszélünk, akkor annak valóban magasabb a regisztrációs díja, viszont még több felelősséget levesz a rendező válláról, ámbár szigorúbbak a feltételek is. Ezt a rendező mérlegeli és eldönti, hogy akarja-e! Eddig sok esetben az volt a tapasztalat, hogy a +40 induló reményében a rendező nagyon akarja az oszakos mezőnyt, mindaddig, amíg a nevezési díj befizetésre nem kerül. Addig elfogadja a szigorúbb szabályokat, bár nem tudja, hogy a helyi versenyzőknek ezt hogy nyomja le torkán. A vége viszont az, hogy a pestiek elrontották az amúgy tökéletes versenyt!
Az oszakos szabály tartalmazza, hogy reggel 7:00-ra készen kellene állnia a pályának. Ez nem függ a sportbírók érkezésétől! Mi szívesen segítettünk a pályaépítésben, és azt hiszem 8 körül már készen is volt a pálya. (Egyébként valóban fél 6-ot terveztünk érkezésre Kecskemétről, de negyed 7 lett belőle!).
A versenyirodán nem szokott gond lenni az általunk alkalmazott metódussal. Először technikai átvétel, utánna adminisztratív, utánna rajtszám. Ez lehet, hogy szokatlan volt, de lassítanai nem lassított az addigi folyamatokat figyelembe véve.
Sokat emlegetted, hogy Tibi bácsi egymaga volt: Amikor megbeszéltük, hogy hány ember kell, mindenre az volt a válasz, hogy én (Tibi) és a Laci megoldjuk. Nyíilván kevés volt, de legközelebbre tanul belőle. A felvezető autó azért lett 1 a 2-ből, mert menet közben elromlott. De nem nagyon, mert a pakolásra meggyógyúlt. Így sajnos azt kell gondoljam, hogy átrakták üzemanyag takarékos módba!. Egyébként felvezető és levezető autót minden versenyen kellene alkalmaznia, mert a közúton ha egy civil autóval összeakad, akkor utánn lehet a felelősséget tologatni! Lapát: ha valaki 15 éve rendez versenyt, akkor valamilyen takarító eszköznek lenni kellene.
Felelősség: Ha a Rendező 8 vagon nyilatkozatot aláírat a versenyzővel a felelősségről, akkor sem tudja letenni magáról a terhet. Tehát, ha a nézőt éri baleset, mert átment a szalagon, vagy a közúton a versenyzőt, vagy egy baleset után, a visszafordításnál sérül meg a versenyző, akkor mindenért e Rendező a felelős. OSZAK futamon pedig a versenyigazgató! Könnyű a pálya széléről kritizálni, hogy mi hamarabb visszafordítottuk volna, meg minek az a szigóruság! De mint versenyző megsérülsz a visszaborítás alatt, kit okolsz? Ha a kocsidről letörnek egy karosszéria elemet a visszaborítás alatt, kit okolsz? A nézőket? Ők csak segíteni akartak! Mint sportbíró, remélem tudod, hogy anyagi felelősséggel tartozól a gondatlan károkozásért! Tehát nem elég kitenni a nézők elől elzárt terület táblát, vagy a szalagot. Ha kell, élő erős biztosítás is szükséges. Ezen nem szabad spórólni. Gondolom olvastad a ralisprint sérültjeinek a nyilatkozatát: nem gondolták, hogy ennyire gyorsan történik minden, és nincs idő cselekedni! Aztán nézzük a versenyzőket: őket is megviseli egy baleset, vagy egy betévedő autó!
Összegezve: biztos van mit javítani a versenyeinken. De minden gondot ne onnan eredeztessünk, hogy mi vagyunk!
Én többet nem kívánok nyilatkozni ebben az ügyben!
Hegedűs Csaba
ui: szlalom szakág soha nem is volt, tehát nem tudom, hogy mit temetsz!? Az, hogy miért tünnek el a versenyek: nem egy rendezőt hallottam nyilatkozni, hogy ha nem marad 100E, vagy 200E egy versenyen, akkor ŐŐ inkább nem csinál semmit! De ezért és gondolom én vagyok a hibás!
|
Talán még nem vesztette el aktualitását:
2013. július 7én posztos bíróként teljesítettem szolgálatot Tódori Tibi bácsinak az OSZAK „támogatásával” megrendezett szlalom versenyen. Néhány dologról ejtenék csak szót, ami miatt a támogatás is szkeptikus hangnemben írtam le:
- Időterv betartása – 7től volt gyülekező, az OSZAK versenybírók saját bevallásuk szerint is 40 perces késéssel indultak Pest környékéről, melyet érkezésig nem tudtak lefaragni. Kicsit furcsa volt, hogy a gépátvétel után lehetett csak a nevezéseket intézni és a gépátvétellel megbízott úr, ad-hoc jelleggel járta körbe a depot, hol talál még újonnan érkezett versenyautót. Mihelyt kiadta a leigazolt nevezési lapot, indulhatott a macera az adminisztratívon. A pályabejárás már közel 35 perces késéssel indult – bár nem volt 100-120 nevező, csak 80. Nem gyorsította a verseny indítását, hogy a felvezető autó nem ismerte a pálya nyomvonalát és eltévedt, a versenyzőknek kellett felvilágosítania. A rajt ideje tartotta a reggeltől meglévő csúszást.
- Biztonságos versenyeztetés – a legnehezebb posztra sikerült azt a kollégát beosztani, aki az adminisztratív átvételt bonyolította – ezt talán nem kellene magyaráznom bővebben, de miatta még később indulhatott a rajt… A poszton is folyamatos gondok voltak. Az egyetlen pont ahonnan rá lehetett látni a pályára kb 300 méter lehetett, szalaggal és egyetlen felügyelővel. Ugye tudja mindenki, hogy a szalagot a nézők minek tekintik a verseny hevében, főleg ha épp a kedvenc közlekedik a pályán és még utolsó instrukciót kívánnak adni… Versenyigazgatónk, kb 3-4 autó elhaladta után meghallotta a kollégák jelzését a rádióban, hogy gondok vannak a biztosítással és felszólította a posztost, tartsa vissza a nézőket. Nem sikerült. Ekkor a rajtoltatást többször megállította egy-egy nézői afférnál. Kb a mezőny felénél végül is beállt a posztos kolléga mellé segítségnek, így már legalább nagyjából folyamatos lett a verseny.
Jó pár baleset, műszaki probléma akasztotta meg a menetet és főleg az, hogy azonnal leállt a rajtoltatás, az autókat szép kényelmesen lesegítették a pályáról, majd pár perc után újra munkába rázódott a társaság és folytatni lehetett a versenyt. Egy komolyabb árokba csúszásnál szegély posztosnak a legfontosabb az volt, hogy lengesse a piros zászlóját és szólni kellett neki, hogy ugyan már menjen oda megnézni mi is történt. Tudjuk be annak, hogy most állt először egyedül a helyén. Olyan állásban ahol kb 3szor kellett bóját állítani a teljes verseny alatt 2 vizsgázott bíró volt beosztva, a két poszt közé pedig még egy segítő is a gumik visszahelyezésére. Szakmailag jól át volt gondolva.
A célból – depó – rajt vonalon csak felvezetővel közlekedhettek a versenyzők, ami egész jól működött is addig, míg 2 kocsi állt ehhez rendelkezésre, de hát a technika nem csak a versenyzők ellen dolgozik. A meghalt önindítóval a legjobb helyen a bizonyos 4,5es rádiós poszton lett, segítve a nézők terelgetését. Csak hát szegény Tibi bácsi egy szál maga lassúnak bizonyult és hol innen hol onnan hiányzott. Segítséget ugye már nem mert kérni a főnöktől, hiszen délre már vagy 50szer lett letolva, mennyi a hiányosság a rendezésben. Főnök reakció ideje a melegnek köszönhetően jelentősen lassult, sokadik jelzésre jutott el odáig, hogy a posztot elhagyva – ahol álltak már 2en! – segítsen a felvezetésben.
- Végjáték – Tibi bácsi próbált minden helyszínen és posztján maximálisan teljesíteni ami képtelenség és az utolsó körben engedélyt kapott néhány fénykép készítésére. Ekkor jött a tragédia. Egy autó felborult. És mivel talpra állítani csak a technikai mentőknek és az ügyeletes tűzoltóknak volt szabad a verseny menete legalább háromnegyed órára megakadt ismét. A végső döfést az elrottyant váltó adta a versenynek, amikor is az olaj végig mert folyni a pályán. Kezdődött a rádiózgatás kinek van rá megfelelő kiszórható cucca, majd seprű és lapát keresésbe kezdtek a versenybírók. Tibi bácsi pedig kapta a fejmosást miért nincs lapát sehol, erre is gondolnia kellett volna. A csíkos zászlót csak az egyetlen poszton szolgáló bíró lógathatta be úgy, hogy közben rádiózott, jegyzőkönyvet vezetett. Szerencsére a soron következő versenyzők tudták hol van a veszélyzóna, hiszen a takarítás után megszemlézhették a helyet.
4 kör helyett 3 lett, a díjkiosztóról az OSZAK csapat tüntetőleg távol maradt, mikor megérkeztek pedig elkezdődött a szájkarate versenyzői fülnek nem való stílusban.
Lehet, hogy most azt veszitek le védem Tódori Urat, de nem feltétlen a személye a célpontom. Azt sem hagyom ki, hogy a júniusi móri versenynél sem ment minden tökéletes rendben. Volt eltévedt civil autó akit a polgárőrök és a posztos sem tudott meggyőzni arról, hogy ne hajtson fel a versenypályára a verseny közepén, de szerencsére a ijedtségen túl más nem történt és újra futhatta a körét is.
Sajnos sok helyről hallom, hogy jól működő, alacsony költségvetésű versenyek az idén már nem kerülnek megrendezésre, mert az MNASZel képtelenek voltak megegyezni. Vas megyében évek óta nincs verseny… Hosszúhetényben az idén egyáltalán nem lesz verseny, nincs Győri szlalom és még lehetne sorolni. Túl sok szervező kedvét veszik el a kötelezően, előre befizetendő nem alacsony regisztrációs díjjal, amiért annyi az ellenszolgáltatás, hogy felkerülhetnek egy naptárba. Ezen túl még produkálni kell a vizsgázott versenybírókat, akik szintén ritkán dolgoznak úgy, hogy ezért fizetnének is, nem kevés költség az időmérő csapat és technika, versenyigazgató szerződtetése stb…. Mindezek mellett nem elég, hogy anyagilag nem tudják nullásra hozni a versenyt még a hangulatot is rombolják a fölényeskedéssel.
Miért szűnt meg a szlalom szakág?? Miért szűnnek meg pont azok a versenyek, ahol indulhatnak az amatőrök, ahol nem feltétlen kell milliókat ölni egy versenygépbe, ahol bárki próbára teheti önmagát és tudását, ahol a komolyabb versenyágakhoz el lehet sajátítani a technikai alapokat, ahol nem a pénz lenne az elsődleges szempont?
Nem hiszem, hogy úgy kell elkezdeni rallyzni, hogy friss jogosítvánnyal szponzor megfinanszíroz egy 2-4 milliós autót aztán irány a versenypálya és lesz ami lesz…
Remélem nem fog ez a klassz sportág elhalni.
|
Sziasztok !
Ha valakit érdekel !
https://www.youtube.com/watch?v=NhICd9kqle4
https://www.youtube.com/watch?v=iPADukYoA1A
Üdv. Berecz
|
Milyen volt a Móri verseny? Vélemények fotók videók? Csak az a pár db van a főoldalon?
|
Sziasztok!
Jövő hétvégén meg lesz tartva a likócsi verseny?
|
Sziasztok!
Alexovics szlalom, jövő hétvége? Valaki valamit?
|
Köszönjük a Nevezőknek fegyelmezett, balesetmentes versenyzést és hogy oly sokan eljöttetek ma a rendezvényünkre!
Remélem mindenkinek tetszett és találkozunk legközelebb is!
A Rendezőknek köszönöm a kitartó munkát még a meglepetés esőben is jól helytálltatok! Köszönjük Veszprém Szlalom Rendezői Csapata!
Infók, fotók, videók a versenyről továbbra is a facebookon vagy a weboldalunkon.
Eredménylista innen letölthető: http://users.atw.hu/szlalomracing/infok.htm
|
Mi már készülünk a vasárnapi versenyre! A díjakon kívül különdíjak és egyéb nyeremények is gazdára találnak.
|
Sziasztok, egy kis beszámoló összegző cikk Bakonyszentlászlóról a Nyilas-Róka honlapon ITT
|
Sziasztok!
Tud Valaki valamit a jövő heti győri versenyről? Lesz egyáltalán?
|
Sziasztok !
Még egy videó a rakpartról !
http://www.youtube.com/watch?v=Im0EbXgE-UM
|
[535-516] [515-496] [495-476] [475-456] [455-436] [435-416] [415-396] [395-376] [375-356] [355-336] [335-316] [315-296] [295-276] [275-256] [255-236] [235-216] [215-196] [195-176] [175-156] [155-136] [135-116] [115-96] [95-76] [75-56] [55-36] [35-16] [15-1]
|